Noodbericht vanuit Tanzania - Reisverslag uit Iringa, Tanzania van Myrte Kars - WaarBenJij.nu Noodbericht vanuit Tanzania - Reisverslag uit Iringa, Tanzania van Myrte Kars - WaarBenJij.nu

Noodbericht vanuit Tanzania

Door: Myrte

Blijf op de hoogte en volg Myrte

04 Februari 2006 | Tanzania, Iringa

Goed, lieve mensen, ik ben momenteel nog een beetje in staat van verwarring, maar hier is het volgende noodbericht:

Tanzania wordt op dit moment, net als de andere Oost-Afrikaanse landen, geteisterd door een ernstige droogte. Als gevolg hiervan wordt er in Iringa vanaf vandaag gerantsoeneerd op elektriciteit. Iringa town zal vanaf 6:00 am tot 2:00 pm van stroom afgesloten worden, de campus van Ruaha Secondary School van 2:00 pm tot 10:00 pm.
Voor alle bewoners van de Ruaha Campus, onder wie Myrte Kars, betekent dit het volgende: vanaf twee uur 's middags tot tien uur 's avonds geen elektriciteit en mede daardoor geen water en vanaf 6 's morgens tot 10 uur 's avonds geen internet.
Einde bericht.

Boem! Dit bericht klapte er, ondanks de vele geruchten de laatste tijd, toch wel een beetje in! We hebben de hele avond in het donker gezeten, we konden niet koken, ik kon mijn telefoon niet opladen, we konden de wc niet doorspoelen, ik kon m'n handen niet wassen, ik kon m'n was niet doen, we konden de afwas niet doen, enz.
De punten waar water bij te pas komt had ik op zich wel kunnen doen, maar dan moet ik emmers water halen bij de pompen en tot nu toe dacht ik elke keer 'nou, het water zal over een uurtje wel weer terug zijn'.
Nu weten we echter, dat dit niet het geval zal zijn en Laura en ik zullen er aan moeten wennen met emmers water te werk te gaan. (Kijken of we ook kunnen leren hoe we met deze emmers op ons hoofd kunnen lopen. Dat zou trouwens heel wat beter zijn voor mijn rug!)
Voor de school is het ook behoorlijk vervelend en er zullen voornamelijk problemen ontstaan met de 'preptime' (van half acht tot tien uur 's avonds studeren de studenten in hun respectievelijke klaslokalen)(studeren in het donker gaat een beetje moeilijk), het secretariaat na 2 uur 's middags en de computerlessen na 2 uur 's middags...
We zullen zien hoe alles gaat verlopen. In ieder geval weet ik dat ik vanaf 10 uur 's avonds nog wel kan internetten en ik zal jullie op de hoogte houden.
Zolang er nog maar te eten is, want ik las net het volgende stukje op de site van de NOS:
Steeds meer mensen in Oost-Afrika worden getroffen door hongersnood, als gevolg van de droogte. Volgens hulporganisaties stijgt het aantal mensen dat voedselhulp nodig heeft, deze maand tot 8 miljoen.

Heel veel kussen, Myrte

  • 04 Februari 2006 - 20:35

    Myrte:

    Os, j!

  • 05 Februari 2006 - 04:15

    Oscar:

    Ik ook!

  • 05 Februari 2006 - 09:19

    Pieter,Mariël:

    Wij vermoedelijk ook!

  • 05 Februari 2006 - 09:34

    Johanna, Ronald & Sterretje:

    Jeetje Myrte, wat naar. Zo zie je hoe vanzelfsprekend water en electrische tijd voor ons is. Op het moment ben ik aan het Internetten op mijn laptop met het licht aan,terwijl de wasdroger, wasmachine en afwasmachine draaien. Sterkte en succes en laat even weten wanneer het gelukt is om met een emmmer op je hoofd te lopen. Lijkt ons wel cool!

  • 05 Februari 2006 - 10:53

    Jelle En Louis:

    Nou Myrte,
    je krijgt in één jaar tijd wel de volledige cursus "(Over)leven in Afrika" en dat in de vorm van echte praktijk, in plaats van theorie, zoals wij die alleen de berichten horen en lezen en denken: "hè, wat naar".
    Voor jullie wordt het dus efficient omgaan met daglicht en dat zou kunnen betekenen dat het hele dagritme omgegooid moet worden. Gelukkig is de mens een creatief wezen
    en weet steeds weer van de nood een deugd te maken. vergeet in ieder geval niet een foto te laten maken van jou als Afrikaanse met een grote emmer water op je hoofd statig door het landschap lopend. We kijken ernaar uit. Sterkte in de strijd en veel liefs van ons beiden, Louis

  • 06 Februari 2006 - 18:41

    Eva Langbroek:

    hoi myrte
    wat naar allemaal.
    sterkte ermee.
    groetjes

  • 08 Februari 2006 - 10:41

    Kim:

    Heej Myrte!
    Jee, wat erg allemaal. Ik heb echt superveel bewondering voor je! Heel veel succes met alles. Liefs, Kim

  • 12 Februari 2006 - 10:34

    Alice&kiki:

    Hallo myrte, hopelijk kun je dit gaan lezen in jouw spaarzame "verlichte"tijd. je maakt wel het echte afrika mee zo. Heel naar. Ik hoop voor jullie dat de situatie snel verneterd. Wij wensen jou ondanks alles veel plezier. Liefs kiki& alice

  • 12 Februari 2006 - 18:23

    Johanna, Ronald & Sterretje:

    Lieve Marte, wat leuk je vanmiddag even gesproken te hebben. Ik zit nu achter Dorus zijn pc je dit berichtje te typen. We gaan zo eten met z'n allen. Ik zat te denken zouden je leerlingen het leuk vinden als je gekleurde krijtjes hebt en een sticker krijgen als ze een voldoende hebben? Dat kennen ze vast niet dus zullen ze het vast leuk vinden. Laat het maar even weten dan sturen we het op! Heel veel liefs van ons (p.s. Sterretje is nu 22 cm en 300 gr)

  • 12 Februari 2006 - 18:23

    Johanna:

    Sorry Myrte ik had je naam verkeerd geschreven.....

  • 13 Februari 2006 - 13:04

    Mike:

    Je bent in mijn gebeden! In Rotterdam wordt je vaak genoemd en hebben we bewondering voor je moed, doorzettingsvermogen, creativiteit, positiviteit.... etc. etc... :)

  • 15 Februari 2006 - 17:08

    Caroline Verheij:

    Lieve Myrte,
    Al heel lang volg ik al je berichten en ben ik erg onder de indruk van alles dat je meemaakt en hoe je het allemaal maar doet! Echt heel bijzonder.
    Ik ben inmiddels getrouwd met Barry. Zijn broer, Derek, komt over een maand naar Iringa. Hij doet freelance werk voor radiostations. Als jij wil, zou hij je graag interviewen over je Jaar van Dienstbaarheid daar, wat dan bij Radio Nederland (Nederlandse wereldomroep) uitgezonden zou worden...wat vind je daarvan? Radio Nederland is in ieder geval geinteresseerd om te horen wat je daar allemaal doet!
    Nou goed, het kan dus zijn dat je van Derek hoort..mocht je vraagjes hebben...mail me maar, als je dat lukt! ( cmverhey@hotmail.com)
    Heel veel liefs, en al het beste voor jou,
    Caroline

  • 15 Februari 2006 - 17:48

    Caroline Verheij:

    O, en is er anders een telefoonnummer waarop je bereikt kan worden?
    Bedankt!
    Caroline

  • 16 Februari 2006 - 19:51

    Myrte:

    Nou, Carolien, dat vind ik echt geweldig! En Kasongo, Juma Hamisi en Godfrey, die nu naast mij zitten ook. Derek is hartstikke welkom en we willen allemaal wel een interview!
    Ik mail je morgen, want ik heb nu mijn telefoon niet bij me en ik weet m'n nummer niet uit mijn hoofd.

    Voor alle anderen naast Caroline: Het stroom probleem is lang zo erg niet als ik hierboven heb beschreven! Morgen plaats ik een verhaal.
    Kussen, Myrte

  • 20 Februari 2006 - 15:19

    Evapeva:

    Myrte toch!
    Dan hebben wij het hier in Cambodja toch nog iets beter... Nou ja eigenlijk hebben we het prima, sorry. Ik hoop dat het snel weer goedkomt.. Maar anders wordt het deze keer geen pepernoten en drop, maar rijst en sate hoor! Lust je dat wel? :P Heeel veel liefs van Eva uit Noord Cambodja (Binnenkort Laos)

  • 20 Februari 2006 - 19:02

    Ruth:

    lieve Myrte
    Een tijd geleden was er in lelystad gedurende een paar uur geen water in onze wijk. Iedereen was in rep en roer. Overal waren de flesjes water uitverkocht, bij de pompstations stonden de mensen met tanks en flessen. Ik heb zo´´n bewondering voor je, ik vind je echt fantastisch!

  • 08 Maart 2006 - 13:21

    Hermie:

    Lieve myrte,

    Wij zijn inmiddels al weer een week thuis. Wij hebben heerlijke weken gehad in Spanje.Genoten van het heerlijk zonnige weer.Je kon natuurlijk niet in je nakie op het strand liggen maar wel lekker in de luwte een beetje bruin worden.Wij zijn ruim zeven weken weg geweest. Thuis was een verzamel enveloppe met post gemaakt en die kregen wij van onze Nederlandse logees. In een van die enveloppen zat ook jouw prachtige kaart Tanzania. Prachtig om zo'n orginele kaart uit jou tijdelijk vaderland te krijgen.Op de heen weg hebben wij twee heerlijk dagen bij je ouders en Doris gehad.Bob was toen jarig en wij zijn met je ouders in een buiten gewoon chic restaurant wezen eten. in Spanje hebben wij veel van de omgeving gezien. Mooie tentoonstellingen bezocht maar ook naar verschillende concerten geweest. Wij hebben ons beslist niet verveeld te meer wij 13 logees hebben gehad waaronder Bob zijn twee broers en hun vrouwen. Een broer komt uit Amerika. Het was bijna een familie reunie.Op de boulevard in Benidorm werden wij aan gesproken door een Spanjaard die met veel gebaren ons duidelijk probeerde te maken dat hij Charlotte wilde kopen. Hij was zeer terleurgesteld dat dat onmogelijk was. Bij thuis komst ben ik direct gaan kijken hoeveel berichten wij van jou hebben gemist. Wij zijn inmiddels weer helemaal bij. Ook de foto's geven ons de indruk dat je het nog steeds naar je zin hebt en nu helemaal nu je weet de je ouders er bijna komen. Hoeveel nachtjes nog slapen? Ik denk ongeveer 11. Dus nog even geduld. Lieve schat, een knuffel van ons
    Hermie en Bob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrte
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 83291

Voorgaande reizen:

12 September 2005 - 30 Juni 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: