druk, druk, druk - Reisverslag uit Iringa, Tanzania van Myrte Kars - WaarBenJij.nu druk, druk, druk - Reisverslag uit Iringa, Tanzania van Myrte Kars - WaarBenJij.nu

druk, druk, druk

Door: Myrte

Blijf op de hoogte en volg Myrte

20 Februari 2006 | Tanzania, Iringa

Lieve allemaal,

Het is alweer een hele tijd geleden sinds ik iets van me heb laten horen en ik hoop niet dat velen van jullie dachten dat dit door allerlei miserabele omstandigheden aangaande elektriciteit en water veroorzaakt werd. Integendeel. Het rantsoeneerprogramma bleek behoorlijk mee te vallen en volgens het schema zouden we het alleen op donderdagen van 6 tot 2 en zaterdagen van 2 tot 10 zonder elektriciteit moeten doen. Dit was echter volgens het schema. In totaal is het maar een week volledig volgens schema gegaan en deze zaterdag hadden we de hele dag elektriciteit, de zondag daarop echter niet en vandaag is het wel twintig keer aan en uit gegaan.
Maar goed, het uitstel van nieuws valt dus niet te wijten aan verslechterde omstandigheden, maar juist aan verbeterde. Ik heb er namelijk nog een vriendin bij, genaamd Annais. Annais is een nieuwe vrijwilligster uit Amerika die komende donderdag negentien wordt en hier nu voor drie en een halve week is. Een opmerkelijk ding dat in ieder geval over haar gezegd moet worden is dit: ze is nog groter dan ik!!!! Om precies te zijn is ze een meter negentig en ik ben enorm blij dat ik me nu ineens klein kan voelen! Ella, Annais, Laura en ik trekken veel met elkaar op, maar ik trek het meest met Ella op. We koken iedere avond samen, volgen samen Ruhi boek 2, geven beide moral education aan Form 3, en in het algemeen mogen we graag in elkaars gezelschap zijn.
(waaaah, even enige frustratie uitten tussendoor: ik probeer al een half uur tegelijkertijd foto's te uploaden, maar ik krijg niet eens eentje op het net!!! En ik heb zoveel leuke foto's! Grrr, ik doe de computer of een van de negen geduldige mensen om mij heen nog eens wat aan!)
Maar goed, naast alle leuke dingen die ik met mijn nieuwe vriendinnen doe (onze favoriete bezigheid is het kijken van afleveringen van het laatste seizoen van 'friends' op Ella's laptop! Hoera voor friends!!!) heb ik het ook behoorlijk druk met lesgeven.
Zoals ik hierboven al noemde geef ik nu moral education aan form 3 en dit is een van de grootste uitdagingen die ik hier tot nu toe heb gehad. Het komt er op neer dat ik probeer klassen van 34 pubers van 16 /m 20 jaar enige normen en waarden bij te brengen en de eerste paar lessen zochten deze klassen behoorlijk mijn grenzen op en probeerden ze me uit te testen. Ze haalden grapjes met me uit, spraken in Swahili met elkaar en luisterden behoorlijk slecht. Met een rode kop en badend in het zweet probeerde ik ze in controle te houden en ik begon echt behoorlijk te twijfelen aan mijn onderwijscapaciteiten!
Nu, nadat ik een paar keer duidelijk op mijn strepen heb gestaan, gaat het veel beter en begin ik er weer lol in te krijgen. Ook de klassen vinden het, naar mijn idee, leuk om les van mij te krijgen, alhoewel ik soms een beetje mijn twijfels heb over hun motieven:
ik: 'today we're going to talk about values. Does anyone of you have any idea what values are?' respons: 'madam, your so beautiful!'
ik: 'ha, ha, oh, well, yes thank you, but that is not what we are talking about right now. Who can tell me what values are?'
respons: 'ooh madam, your so cute!'
ik: 'That is not the question. Who can tell me what his or her values are? What do you value in life?' respons: 'madam, how come you are so soft?'
Goed, dit gebeurde een van de eerste keren en komt nu gelukkig niet meer voor. Vorige week heb ik echter voor de eerste keer library class gegeven aan Form 2 en toen ik deze klas binnenliep voelde ik me zoals Oprah Winfrey zich moet voelen als ze bij aanvang van haar show de studio binnenloopt en het publiek helemaal uit z'n dak gaat.
Het lawaai van gejoel en gekrijs was overweldigend, twee leerlingen probeerden me te omhelzen en er was sprake van chaos alom. Dit laatste is echter niet zo moeilijk te bereiken met 46 kinderen in een klein klaslokaal. Jaja, het is heus. Mijn 2b klas bestaat uit 46 leerlingen!

Goed, mijn frustraties vanwege het trage internet zijn in het afgelopen uur tot dusdanige hoogte gestegen dat ik niet in staat was om rustig te zitten en daarnaast werd ik afgeleid door de vele mensen om mij heen en de geweldige foto's van Joris op cpictures.nl (waarvan het downloaden me trouwens ongeveer 4 minuten per foto kostte), dus het stukje is niet zo lang en van aanzienlijk lagere kwaliteit. Sorry daarvoor.
Een ding: Caroline, Barry, Asing en Merijn: heel, heel, heel hartelijk gefeliciteerd!!!!
Een ander ding: Editha, Paulien en Lies, heel, heel erg bedankt voor het geweldige pakje! De bloembollen waren een aangename verrassing en zullen ons stulpje aanzienlijk opfleuren! Het lezen van een Nederlandse krant onder het genot van een dropje was weer eens een heerlijke ervaring en de armbandjes en kettinkjes zijn super mooi!
Als laatste een bericht voor al mijn lieve vriendinnen over de hele wereld: zouden jullie of een van jullie mij op de hoogte kunnen stellen waar iedereen is en hoe iedereen het maakt? Bijvoorbeeld, Eva, super, super vet dat je in Cambodja zit en op weg bent naar Laos, maar waar heb je Pien gelaten? En waar is Mariska? Zit Keshia nog steeds in Zuid-Afrika en is ze nog van plan om langs te komen? Hoe gaat het met Kim haar skilessen in Oostenrijk? En hoe maakt Laurie het in het goede oude Grunn'??

Ik mis jullie allemaal!
Kussen, Myrte

Nog twee leuke feitjes:
- Ik ben samen met Annais en Ella Swahili aan het leren.
- Over 27 dagen komen mijn ouders mij opzoeken!

  • 20 Februari 2006 - 20:25

    Dorus:

    hallo lieve myrte,
    gaat het daar goed met je? met mij wel
    wij hebben ook eens en dag geen stroom gehad.
    ik vond het vreselijk.
    ik hoop vor je dat de stroom nu goed blijft.
    en ik hoop ook dat onze stroom goed blijft.
    en ik hoop ook dat je gezond blijft.
    heel veeeeeeel liefs van DORUS!!!!!!!!!!

  • 20 Februari 2006 - 21:02

    Johanna, Ronald & Sterretje:

    Lieve Myrte wat fijn te lezen dat het goed met je gaat en dat je leuke vriendinnen hebt. leuk man met z'n allen Friends kijken! Vond ik ook altijd leuk! Wauw nog 27 dagen en dan komen je ouders al. geweldig! Wat zal dat gezellig zijn! Succes met alles en we blijven je verhalen lezen. Hier is alles ok! Ik groei behoorlijk! Zal je een foto mailen!

  • 21 Februari 2006 - 11:38

    Maaike:

    Ha die Myrte! Je kan ook niet echt stilzitten jij he, maar wel leuk dat je het zo druk hebt. Zal ik je dan maar op de hoogte brengen van hoe de rest het maakt? Nou Pien is nog steeds in goede handen van Eva hoor, zover ik weet reizen ze samen en vinden ze het vet tof. Keshia is weer terug uit Zuid-Afrika, ze heeft gister nog bij me gegeten trouwens, en is geld aan t verdienen aangezien alles op was. Kim heeft een website waarop je haar kan volgen, je raadt het al:kimmoolenaar.waarbenjij.nu Mariska zit in Sydney en komt volgens mij snel terug, jeeh. Dat was het wel zo'n beetje dacht ik. Ik maak tentamens en doe voor de rest vrij weinig, alleen een beetje dom ouwehoeren dan. Maar veel succes nog met je kindjes en dan spreek ik je gauw weer. Kus Maaike D

  • 21 Februari 2006 - 23:37

    Maaike Uit Rotjeknorrr:

    En ik ga volgende week naar HI HA HAIFAAA!!!! YAHOEOEOE!!!! Samen met BEnyamin die je wellicht uit Grunn'kent :D

  • 23 Februari 2006 - 13:12

    Marijke Tjepkema:

    jemig, wat is het weer leuk om te lezen over jouw leven daar in afrika! wat moet je moeilijke dingen doen, zoals een klas met teners aansturen!ik vind dat je het weer prima hebt opgelost, die persoonlijke belangstelling voor jou een beetje buiten de deur houden....
    wat leuk myrte dat Mariël en pieter straks voor jouw deur staan....
    veel plezier en veel liefs uit eelde.
    dag!
    marijke tjepkema

  • 28 Februari 2006 - 19:05

    Baukje Hibma:

    Hoi lieve Mirte,
    Wat leuk om je bericht te lezen. Ik ben op dit moment bij Gina en Gerard. Gisteravond hebben Piet en Mariel gebeld. We hebben een leuk gesprek gehad met zijn vijven. Fijn voor je en voor hun dat ze binnenkort komen. Ik vond het vorig jaar ook erg leuk toen er mensen op bezoek kwamen. Fantastisch dat het zo goed met je gaat en dat je het naar je zin hebt. Als je terug bent hoop ik nog meer verhalen van je te horen.
    Een hele fijne tijd met je ouders en heel veel liefs van Baukje

  • 01 Maart 2006 - 08:43

    Jelle En Louis:

    Lieve Myrte,
    wat een gezellige foto's! heerlijk dat je, ondanks ontberingen en zware leerlingengroepen, toch zo kunt genieten van alles. Maak er een gezellige tijd van samen met je ouders! Sterkte in de strijd, L en J

  • 01 Maart 2006 - 18:18

    Johanna, Ronald & Sterretje:

    Lieve Myrte. Wat een leuke gezellige foto's heb je er nog bij gedaan. Je straalt helemaal, fijn om te zien! Nog een paar weekjes en dan komen je ouders. Fijn! We denken aan je en succes

  • 03 Maart 2006 - 14:03

    Nakisa:

    hey myrte
    hoe is het?
    Je hebt zeker een supercool jaar daarzo? miss heb je het ak gehoord aangezien roddels zich sneller verspreiden dan een virus./ Maar ben weer in Nederland al een hele tijd trouwens.
    Maar nog even een ding heeeel veeeel plezier verder en all good things
    xxxxx kiesje

  • 04 Maart 2006 - 10:37

    Myrte Voor Dorus:

    Heel veeeeeeeeeeeeeeeel liefs terug!
    Ik hoop ook dat de stroom goed blijft hier en daar en ik hoop ook dat je je brommer certificaat haalt!
    Myrte

  • 04 Maart 2006 - 10:56

    Myrte Voor Allen:

    Lieve allemaal, even een klein, klein berichtje:
    alles gaat goed alleen er is al twee weken geen internet op de school en dus gebruik ik nu het internet in een internetcafe in Iringa. De timer onderin frustreerd mij echter in zo'n mate dat ik niet in staat ben om een leuk verhaal te schrijven.
    Met de stroom en het water gaat het nu wel goed, maar de afgelopen weken was het af en aan en behoorlijk vervelend!
    Verder zijn we ook hier begonnen met de vasten en ik kan zeggen dat het reuze mee valt! Ik geniet er eigenlijk van, het is zo'n bijzondere periode en ik ben voor het eerst omgeven door een hele boel baha'is en dat maakt het alleen maar beter!
    Vanavond hebben we een potluck bij de Fairleys omdat de Abebe's afscheid nemen en Ella en ik zijn hier om daarvoor boodschappen te doen. Annais zit nu in de salon en laat hair extentions zetten.
    De dala dala rit naar Iringa town was verschrikkelijk, tezamen met dertig mensen,vijf kippen en mijn buurman die me lichtelijk onzedelijk betastte. Erg veel bereikte hij niet want ik heb een rok tot en met mijn enkels aan en ik vertelde hem toen ik het door kreeg onmiddelijk dat hij zijn hand daar heel snel weg moest halen.
    Voorkomen dat je elkaar aanraakt in de dala dala kan echter helaas niet.
    Verder heb ik het nog steeds erg, erg druk (volgens mij krijg ik het alleen maar drukker), zo druk dat het zelfs de studenten begint op te vallen!
    Ik heb goede hoop dat het internet snel terug komt, want Laura doet niks anders dan de kerel van Iringanet achter de broek aan zitten, en zodra het terug is schrijf ik meer.
    Ik weet namelijk in alle haast helemaal niet meer wat ik allemaal wou schrijven.
    Heel veel liefs,
    Myrte

    P.S. Maaike B: woow! Ik wens je een geweldige tijd!!

  • 04 Maart 2006 - 16:01

    Joukje:

    Na een half jaar genieten van je geweldige verslagen, kan ik me niet meer inhouden, mail ons zoveel je kunt. Weet je wel dat er al ruim 43000 keer naar je website is gekeken. En dat je daar en hier of waar dan ook op verschillende in een grote behoefte voldoet. Wij thuisblijvers snakken naar je belevenissen. Als de studenten in de gaten krijgen dat je het druk hebt, wordt het misschien tijd om op te passen, maaaaar je ziet er stralend en gelukkig uit. Jullie vasten in de tropen en wij in de sneeuw. De kinderen hebben op veel plaatsen grote sneeuwpoppen gemaakt, overdag smelten ze wel, maar er valt steeds weer wat bij , het is een prachtig gezicht.
    dag liefs uit schiedam

  • 05 Maart 2006 - 21:21

    Paulien:

    lieve Myrte, Ik had al een tijdje niet meer gekeken en je laatste 2 berichten nog niet gelezen. Het is weer heerlijk je verhalen te lezen en wat een leuke vrolijke foto`s! Het klinkt nog steeds allemaal super eigenlijk. Je bent vast een ontzettend goeie juf. Ongelooflijk dat je ons pakje toch nog hebt gekregen. Leuk! Ik ben zo benieuwd of de bollen willen opkomen in die temperatuur.
    Hier alles goed, we hebben veel sneeuw gehad de laatste weken. Was hartstikke mooi maar ik heb nu wel veel zin in het voorjaar.
    Laat je weten wanneer het radioprogramma wordt uitgezonden?
    Dag meissie, het ga je weer goed en heel veel plezier met Piet en Mariël.
    liefs,
    Paulien

  • 06 Maart 2006 - 15:51

    Ans Cornelissen:

    Beste Myrte,
    Wat een verhalen!!! Zoveel kinderen heb ik in mijn 25-jarige loopbaan nooit in de klas gehad. Petje af voor je.
    Veel liefs,
    Ans

  • 09 Maart 2006 - 12:48

    Maaike B.:

    Het was onbeschrijflijk mooi in Haifa, ik heb iemand ontmoet die zeer binnenkort als arts naar Tanzania komt! (It's a small world... :) ) Ze zal ook naar Iringa komen (waarschijnlijk weet jij er meer van dan ik, haha!) Wat heerlijk om te horen hoe mensen gedreven zijn en een verschil willen maken!
    Dikke knuffel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrte
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 83293

Voorgaande reizen:

12 September 2005 - 30 Juni 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: